Duxford - součást letecké historie

7. srpna 2006 v 16:39 |  Muzea
Během invaze do Normandie bylo letiště v Duxfordu základnou pro americkou 78. stíhací skupinu, jejíž stíhačky Republic P47D Thunderbolt doprovázely bombardovací letouny při denních náletech nad Německo i okupovanou Evropu. V den "D" každý letuschopný stroj této skupiny přelétl několikrát kanál La Manche, aby útočil na vybrané pozemní cíle na francouzském pobřeží. Dnes je v Duxfordu největší letecké muzeum v Evropě.
Imperiální válečné muzeum si pro svou leteckou expozici nemohlo vybrat lepší místo. Duxford leží nedaleko starobylého anglického univerzitního městečka Cambridge a zdejší letiště bylo vybudováno již během "velké války". Stalo se jednou z prvních základen tehdejšího Královského leteckého sboru. V září 1918 na něm cvičili piloti jen před měsícem založené Royal Air Force, prvních zcela nezávislých leteckých vojenských sil na světě.
Po skončení prvního světového válečného konfliktu v listopadu 1918 v Duxfordu přistávala britská letadla z kontinentu. Po reorganizaci britské vzdušné obrany v roce 1924 začalo toto letiště hrát až na dalších téměř 40 let významnou roli jako základna stíhačů. V roce 1936 z něj často startoval poručík Frank Whittle, který studoval na nedaleké Cambridgské univerzitě a který později vyvinul tryskový letecký motor, jenž byl použit v jediném Spojenci operačně nasazeném tryskovém letadlu na konci druhé světové války - Gloster Meteor.
Devatenáctá squadrona RAF, která měla základnu v Duxford, se v létě roku 1938 stala první britskou perutí vyzbrojenou později proslavenými stíhačkami Supermarine Spitfire. Z tohoto letiště rovněž startoval legendární britský stíhač Douglas Bader, který již před válkou přišel při leteckém neštěstí o nohy. Navzdory tomu a přes odpor vojenské byrokracie se mu podařilo přesvědčit britské velení, aby byl přijat zpět do RAF. Později se stal nejen velitelem 242. squadrony, ale i celého wingu, který kromě 242. perutě zahrnoval i 19. a československou 310. squadronu na základně v Duxfordu. V roce 1941 byl Bader sestřelen, padl do zajetí, ale i přes svůj handicap se opakovaně pokusil o útěk. Nacisté se tohoto stíhacího esa natolik obávali, že jej ze zajateckých táborů pro letce přesunuli nakonec na hrad Colditz, který sloužil jako vězení pro nejvyšší spojenecké důstojníky.
První domov československých stihačů
"První československá letecká jednotka v Anglii, československá stíhací peruť 310., začíná svou činnost. A vám byla dopřána čest být jejími příslušníky. Vím, že všichni cítíte povinnosti, které vám vaše nové zařazení ukládá. (...) Svým vzorným vystupováním za všech okolností a získáním sympatií občanů Velké Británie získáte sympatie pro československý lid - a to v dobách nejtěžších. Buďte si toho vědomi a řiďte se tím vždy!" pravil v denním rozkazu velitel 310. československé perutě Alexander Hess v červenci 1940. A 17. srpna, když již letecká bitva o Británii zuřila v plné síle, byla 310. peruť na základně v Duxford prohlášena britským velením za plně bojeschopnou. K prvnímu bojovému střetnutí s Luftwaffe se českoslovenští stíhači dostali 26. srpna. O tom, že si počínali úspěšně, svědčí slova jejich britského velitele G. D. M. Blackwooda: "Tehdy jsem poznal, jak českoslovenští letci dovedou bojovat. Nebylo třeba rozkazů rádiem, vrhli se na Němce bez váhání. Neberu-li v úvahu, že jsem byl v tomto boji sám sestřelen, byl jsem s výsledkem prvního utkání vrcholně spokojen."
V Duxfordu zůstala 310. peruť až do poloviny roku 1941. V bitvě o Británii bojovalo 87 československých letců, osm z nich padlo. Ze zahraničních jednotek byli po Polácích, Novozélanďanech a Kanaďanech právě Čechoslováci nejvíce zastoupeni v britském Královském letectvu. Svobodný svět tehdy bránilo jen 14 francouzských letců. I proto se "Czech pilots" těší dodnes v Británii velké úcty.
Americká základna
V druhé polovině roku 1941 se Duxford domovem různých speciálních leteckých jednotek. Zkoušeli zde dokonce i několik ukořistěných německých letounů, například stíhačku Messerschmitt Bf 109 či bombardéry Junkers Ju 88 a Heinkel He 111. Základna hrála také významnou roli při vývoji bitevního letounu Hawker Typhoon. První operační wing vybavený Typhoony, které podnikaly "sweepy" nad okupovanou Francií, byl zformován právě v Duxfordu. Některé squadrony vyzbrojené novými typy letadel je tu zkoušely. Jednou z nich byla také 601. squadrona, jediná peruť RAF vybavená americkými stíhačkami Bell Airacobra.
V říjnu 1942 tu přistály první stroje amerického letectva - stíhačky Aircobra 350. stíhací skupiny. Do bojů však tato skupina nezasáhla v Evropě, ale až po přesunu do Severní Afriky.
Od dubnu 1943 se stal jednou ze základen 8. americké letecké armády, čítající na 200 tisíc mužů. O měsíc později v Duxfordu oficiálně přivítali král Jiří VI. a královna Alžběta příslušníky 78. stíhací skupiny. Jeden z nich, kapitán Charles London, se stal prvním stíhacím esem 8. letecké armády, když sestřelil pět nepřátelských letadel. Thunderbolty vystřídaly v prosinci 1944 stíhačky North American P-51 Mustang, typ, který zejména v posledních měsících války létal i nad naším územím. Byla to rovněž tato skupina, která zaznamenala první americký sestřel německé proudové stíhačky Messerschmitt Me 262. Do konce války v Evropě zničili piloti 78. stíhací skupiny 697 nepřátelských strojů, ať již ve vzduchu nebo na zemi.
Duxford se naštěstí nestal věznicí, ale muzeem
První stroje RAF se do Duxfordu vrátily až v prosinci 1945 a jako základna Královského letectva sloužil do roku 1961. O osm let později, když tomuto letišti hrozilo přebudování na věznici, začalo Imperiální válečné muzeum v Londýně uvažovat o Duxfordu jako o vhodném místě pro své sbírky. A v roce 1977 ve spolupráci s cambridgským hrabstvím a Duxfordskou leteckou společností letiště odkoupilo, aby se mohlo stát jedním z největších leteckých muzeí v Evropě.
K čtyřem historickým hangárům přibyla nová hala č. 1, v které je vystavena největší část leteckých sbírek. Zatím posledním "přírůstkem" je Americké letecké muzeum, jehož budovu navrhl roku 1991 britský architekt sir Norman Foster. O rok později za ni obdržel prestižní architektonickou Stirlingovu cenu. V této hale jsou téměř všechny typy letadel, které sloužily v letectvu Spojených států během druhé světové války. Největší prostor haly ale zabírá poválečný bombardér B-52, který je dosud v činné službě. Muzeum však není jen mrtvou schránkou pro exponáty, ale z jeho ranvejí každý den startují historická letadla a při leteckých dnech zažívá možná stejný provoz jako za války. Přístupné jsou i hangáry, v nichž se restaurují historická letadla. Muzeum vlastní nebo má vypůjčené na 200 letadel, od dvouplošníků z první světové v�%A
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 fosfor fosfor | 26. listopadu 2007 v 13:06 | Reagovat

nech žije romska iniciativa§§§

2 fosfor fosfor | 23. ledna 2008 v 12:45 | Reagovat

ja bisom lietal ako čmeliačik po robkách

3 VYDELEK NA NETU VYDELEK NA NETU | 16. února 2008 v 13:45 | Reagovat

MRKNETE na http://www.x-wazer.8tt.org/moznost_vydelku.html

Novy server, ktery nabizi OVERENY vydelek na netu. Doporucuji zkusit. Je to sice jenom beta verze stranek, ale to hlavni se tam najde.

http://www.x-wazer.8tt.org/moznost_vydelku.html

Přehled výdělku:

Kliknete na deset reklam denně 10 x 0.01 = 0.10 $

10 referalů klikne na 10 reklam 10 x 10 x 0.01 = 1.00 $

Váš denní výdělek 1.10 $

Váš týdenní výdělek 7.70 $

Váš měsíční výdělek 33.00 $

Při dvojnásobném počtu referalů, které si za ty prachy koupíte a ještě vám polovina zbude, budou výsledky vypadat následovně:

Kliknete na deset reklam denně 10 x 0.01 = 0.10 $

20 referalů klikne na 10 reklam 20 x 10 x 0.01 = 2.00 $

Váš denní výdělek 2.10 $

Váš týdenní výdělek 14.70 $

Váš měsíční výdělek 63.00 $

MRKNETE na http://www.x-wazer.8tt.org/moznost_vydelku.html

Novy server, ktery nabizi OVERENY vydelek na netu. Doporucuji zkusit. Je to sice jenom beta verze stranek, ale to hlavni se tam najde.

http://www.x-wazer.8tt.org/moznost_vydelku.html

MRKNETE na http://www.x-wazer.8tt.org/moznost_vydelku.html

Novy server, ktery nabizi OVERENY vydelek na netu. Doporucuji zkusit. Je to sice jenom beta verze stranek, ale to hlavni se tam najde.

http://www.x-wazer.8tt.org/moznost_vydelku.html

4 fosfor fosfor | 3. března 2008 v 11:27 | Reagovat

blablablabla ja robit něbuděm ma živí ten úchyl topolan a moja bohatá milenka inžinierka tučná blondatá vdovica mam sa u nej ako v ráju a vy biele prasce len makajtě do úmoru chachachaaaaaaaaaaaaaaaa

5 fosfor fosfor | 18. května 2008 v 15:54 | Reagovat

v tomto múzei bisom rát vistavil svojho kokota

6 fosfor fosfor | 20. července 2008 v 20:43 | Reagovat

montujte sa kokoty čo jim vravia robertky skontrolujtě vašej starej matráčce esi ji nevyplivly batérky

7 fosfor fosfor | 26. srpna 2008 v 18:17 | Reagovat

aká tam historia svliekat sa treba a mrdat do foroty

8 fosfor fosfor | 4. října 2008 v 13:46 | Reagovat

bombardére bombardére ten tvoj kokot už ma sere

9 ibbcwbpz ibbcwbpz | E-mail | Web | 16. června 2009 v 13:23 | Reagovat

oT491s  <a href="http://hsgdikumbuly.com/">hsgdikumbuly</a>, [url=http://yrfrvhtgawgn.com/]yrfrvhtgawgn[/url], [link=http://ehejpzasgvft.com/]ehejpzasgvft[/link], http://xsuotwmkzdpt.com/

10 HR Nábytek HR Nábytek | Web | 5. července 2010 v 13:53 | Reagovat

HR Nábytek

Kvalitní nábytek a matrace
V našem sortimentu naleznete masiv převážně smrkový, dále potom bukový a dubový.

http://www.hr-nabytek.cz

11 měkyna měkyna | E-mail | 2. května 2012 v 11:39 | Reagovat

[4]: drž piču ty černochu vydrbany aby se hitler vzkřisil a pozabjel vas vy černe kurvy.!!!!!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.